Tarina Raket menestyksen takana

Mitä go-kartin moottoria on valmistettu eniten? Yamaha? Rotax? Mikä tahansa italialainen moottori? Ei, vastaus on, että moottori, jota ei ole ainoastaan valmistettu eniten, vaan joka on myös ollut tuotannossa ja käytössä eniten vuosia, on nimeltään Rocket, ja se on edelleen voimissaan. Lue täältä moottorin historiasta.

Tausta

1900-luvun lopulla italialaiset Komet-, Saetta- ja Parilla-moottorit olivat hallitsevassa asemassa. Uusia moottoreita ilmestyi joka vuosi, ja niissä oli aina enemmän tehoa, joka tuotettiin yleensä yhä korkeammilla kierroksilla. Ne olivat jännittäviä moottoreita, mutta ne olivat kalliita ja joskus epäluotettavia. Tämän seurauksena kartingista tuli yhä enemmän ja enemmän kallis huippu-urheilulaji, koska ei ollut luokkaa nuorille kuljettajille tai kuljettajille, jotka halusivat ajaa kilpaa lähinnä huvin vuoksi ja joilla ei ollut varaa kahteen tai kolmeen moottoriin kaudessa. Tuohon aikaan lajia ei muuten kutsuttu go-kartingiksi, joka oli alkuperäinen amerikkalainen termi, vaan Formula K:ksi.

1960-luvun puolivälissä yritettiin ottaa käyttöön luokkia, joiden suosiota voitaisiin lisätä antamalla ihmisille mahdollisuus kilpailla yksinkertaisemmilla, halvemmilla ja luotettavammilla moottoreilla. Eräs tällainen yritys oli nimeltään Class A Popular, ja joitakin uudelleenrakennettuja moottorisahamoottoreita, kuten Partnerin vanhempi 90 cm3 -moottori, homologoitiin tähän luokkaan. Luokan moottoreille oli yhteistä, että ne oli varustettu kieliventtiilillä. Tämä nerokas keksintö toimii erittäin hyvin kalvokaasuttimen kanssa ja tuottaa yleensä moottoreita, joiden vääntömomentti on hyvä alhaisilla ja keskinopeilla kierroksilla. Kierroslukua rajoittaa myös automaattisesti kierrosluvun rajoitin. A-luokan suosio ei kuitenkaan ollut niin suosittua kuin Formula K -valiokunta oli toivonut, ainakaan ennen kuin ilmestyi muunnettuja italialaisia moottoreita, joihin oli asennettu kieli. Sitten tietysti tilanne muuttui niin, että italialaiset kilpa-autoilijat saattoivat ajaa kahdeksikkoa niiden ympärillä, jotka ajelivat Partnerin tai Husqvarnan moottorilla. Ja siihen loppui hauskanpito. Formula K -toimikunta sai jälleen kerran todeta, että ei ollutkaan niin helppoa löytää luokkaa, jossa paksulla lompakolla ei voisi ostaa paikkaa palkintokorokkeelle.

Miksi kukaan ei siis keksinyt hyvää ideaa tehdä yksinkertaista, halpaa ja luotettavaa go-kartin moottoria, joka myös näytti kovalta eikä näyttänyt siltä, että kartin selkänojan taakse olisi pudotettu moottorisaha? Vastaus on se, että tiettyjä komponentteja, kuten mäntiä, sylintereitä ja kampiakseleita, on valmistettava hyvin suuria sarjoja, jotta yksikköhinnat saadaan hyväksyttäviksi. Moottorisahamoottoreilla tehdyt kokeet olivat kannattavia, koska niissä käytettiin komponentteja, joita oli runsaasti saatavilla, ja sahamoottorit ovat yleensä hyvin luotettavia. Virhe, joka oli tehty, oli se, että moottorisahaa oli säilytetty liikaa, joten todellinen go-kart-tunnelma ei tahtonut tulla esiin.

Taustaa kumppanin kanssa

Seitsemänkymmentäluvun alussa Mölndalissa sijaitsevan Partnerin kehitystiimi työskenteli 85 cm3 ja 100 cm3 sylinteritilavuudella varustettujen moottorisahojen parissa. Se on melko paljon moottorisahapiireissä, ja sahat oli tarkoitettu eksoottisille markkinoille, joilla työskenneltiin todella suurten bambupuiden kanssa, esimerkiksi Etelä-Amerikassa. Tuotannollisesti nämä kaksi mallia olisivat männän ja sylinterin osalta melko samanlaisia. Vuosina 1971 ja 1972 näitä moottoreita ajettiin jarrupenkissä suorituskyvyn ja luotettavuuden optimoimiseksi. Jarrupenkkimoottorit koostuivat yksinkertaisesta hiekkavaletusta kampikammiosta ja yksinkertaisesta tuulettimen suojuksesta, mutta muuten täysin oikeista osista, kuten kampikammiosta, sylinteristä ja sytytysjärjestelmästä. Vuoden 1972 loppuun mennessä testit saatiin päätökseen, ja Partner tilasi tuotantovälineet uusia sahoja varten. Laboratoriossa työskennellyt nuori mies lopetti samaan aikaan, ja hän kysyi, voisiko hän ottaa joitakin testimoottoreita matkamuistoksi, sillä ne olivat vain laatikossa ja sotkivat paikkoja.

Nuorten luokan luominen

Seuraavana vuonna Leif Radne ja Partnerin entinen työntekijä Bo Sörensson tapasivat ja saivat idean uudesta moottorista nuorisoluokkaa varten. Sitten testimoottorit tulivat esiin, ja Leif Radne käänsi niitä yhä uudelleen ja uudelleen ja raapaisi päätään. Hiekkavaletut kampikammiot ja tuulettimen suojukset, jotka voitaisiin ehkä järjestää. Osta mäntä, sylinteri, sytytysjärjestelmä ja kaasutin Partnerilta. Hm, Hm ehkä - meidän täytyy miettiä asiaa. Ja kuten tällaisissa yhteyksissä sanotaan, loppu on historiaa. Kotona Vendelsön Violabergsvägenillä Leif istui alas ja suunnitteli joitakin osia, kuten kampikammion, uudelleen, jotta se soveltuisi kartingiin. Ensimmäinen testisarja valmistettiin, puolet 85 cm3 :n sylinterillä ja puolet 100 cm3 :n sylinterillä. ÖsWe-renkaan koeajo osoitti, että Leif oli oikeilla jäljillä. Alun perin Partner RS85- ja Partner RS100 -nimellä kutsutut moottorit käyttäytyivät hyvin, mutta ne myös näyttivät go-kart-moottoreilta, kuulostivat go-kart-moottoreilta ja kuka tietää, tuoksuivatko ne jopa go-kart-moottoreilta.

Uudet luokat

Leif otti moottorit laatikossa ja meni Motorsport Federationiin ja esitteli uudet moottorit Formula K -valiokunnalle. Tuloksena oli kaksi uutta luokkaa, yksi kummallekin sylinteritilavuudelle. Myös muut saman taustan omaavat moottorit tekivät joitakin vaisuja yrityksiä, mutta Radne Motorin moottorit hallitsivat alusta alkaen. Kävi ilmi, että 85 cm3 -moottori oli lähes tuhoutumaton, kun taas 100 cm3 -moottorilla oli valtavia jäähdytysongelmia. Siksi 100 cm3 -versio lopetettiin muutaman vuoden kuluttua, ja 85 cm3 -moottori homologoitiin Mini- ja Micro-luokkia varten.


Pitkäikäisyys

Mitä alkuperäisestä Volkswagenista sanotaankaan, että vaikka ulkonäkö oli pitkälti säilynyt, alkuperäisestä Folkanista ei löytynyt osia, jotka olisivat sopineet myöhempiin vuosimalleihin. Radne Motorin moottoreiden kohdalla tilanne on lähes päinvastainen. Paljon on toki muuttunut. Hiekkavaletut kampikammiot on nyt valettu painovoimalla, tuulettimen suojus on muovia, ja muuten moottorin nimi ei ole enää Partner vaan Raket. Mutta jos sinulla on sylinteri vuodelta 1974 tai kaasutin tai kampikammio, ne sopivat edelleen upouuteen vuoden 2014 moottoriin. Tämä on ollut Radne Motorin tärkeä periaate, ettei muuteta sitä, mikä on jo hyvää. Jos olet ostanut moottorin yhtenä vuonna, sinun pitäisi pystyä ajamaan samoilla vehkeillä useita vuosia eikä sinun tarvitse vaihtaa uuteen vuosimalliin. Tämä on myös tulevaisuuden vertailukohta. Niin kauan kuin Radne Motor voi ostaa peruskomponentteja, Rocket-moottorit pysyvät pitkälti muuttumattomina, vaikka niitä kehitetäänkin jatkuvasti.

Yli viisikymmentätuhatta moottoria

Ensimmäisestä alustavasta aloituksesta vuonna 1974 tähän vuoteen asti Radne Motor on valmistanut yli 50 000 rakettimoottoria. Nykyään niitä käytetään nuorisoluokissa, kuten Minissä ja Mikrossa, monissa paikoissa maapallollamme. Radne Motorin varastosta, joka sijaitsee Markörgatan 2:ssa Handenissa, Raketmotorit toimitetaan useisiin Euroopan maihin, mutta myös onnekkaille kuljettajille Venäjälle ja kauas Uuteen-Seelantiin. Raketmoottoreita ei muuten käytetä vain kilpa-ajoon, vaan niitä on myös harrastekartingiin ja niille, jotka eivät halua ajaa kilpaa, mutta haluavat ajella kartilla silloin tällöin. Rakettimoottoreita käytetään yhä enemmän lentämiseen. No se on varmaa. Kevyimmissä koneissa, kuten ultrakevyissä lentokoneissa sekä riippuliitimissä ja varjoliitimissä, rakettimoottorit ovat moottori, jonka kanssa on varauduttava. Sitten ne varustetaan potkurilla, joka on joko suoraan kampiakselilla tai ulostulovaihteen välityksellä. Seuraavan kerran, kun kuulet jotain pörinää ilmassa, katso ylös, ja on hyvin mahdollista, että se on raketti moottorilentokoneella.


Missä Radne - Raket -moottorit valmistetaan?

Haluatko tietää, miten ja missä Raket-moottoreita valmistetaan nykyään? Sitten olet tervetullut tutustumaan Handenin tehtaaseen. Kampikammio on valmistettu Ruotsissa, ja mäntä ja sylinteri ovat saksalaisen Mahlen valmistamia.


Kampikammiot valetaan Tanskassa ja kaasuttimet tulevat Irlannista. Kaikki nämä komponentit ostetaan, tarkastetaan ja varastoidaan Radne Motorissa. Täällä tapahtuu myös loppukokoonpano ja lopputarkastus. Tuotanto on noin 30 moottoria viikossa, mukaan lukien kaikki eri tyypit.

On olemassa sitkeä huhu, jonka mukaan on olemassa erityisesti valittuja moottoreita, jotka ovat pykälän verran parempia kuin tavalliset moottorit. Jokainen, joka on nähnyt satojen sylintereiden, satojen kampikammioiden ja niin edelleen varastoja ja nähnyt, että ne kaikki on tarkastettu samojen mallien perusteella ja että poikkeamat ovat äärimmäisen tiukkojen toleranssien sisällä, ymmärtää, että olisi toivoton tehtävä löytää kaikista komponenteista tietty yhdistelmä, joka antaisi kenelle tahansa kuljettajalle edun radalla. Etenkin kun otetaan huomioon oikein säädetyn kaasuttimen valtavasti suurempi vaikutus. Ja lopuksi, suurin ero eri ajoneuvojen välillä on ohjauspyörää pitelevässä henkilössä.


Perustaja Leif Radne, jolla on yli viidenkymmenen vuoden kokemus karting-alalta, määrittelee hyvän Rocket-moottorin moottoriksi moottorin, joka antaa kaikille kuljettajille samat olosuhteet - silloin se riippuu vain kuljettajasta ja jossain määrin mekaanikosta.

Olet tervetullut soittamaan meille milloin tahansa puhumaan moottoreistamme.


Radne AB, Markörgatan 2, 138 44 Handen.

Organisationsnummer: 556289-7834

© 2022 Radne AB. All rights reserved.

Tämä verkkosivusto käyttää evästeitä parhaan mahdollisen käyttökokemuksen varmistamiseksi.

Lisätietoja